Informera – att tala till
När man informerar är informationen enkelriktad. Det handlar ofta om att berätta något. Till exempel ”Vi har nya öppettider”, ”Vi har skrivit ett nytt blogginlägg” eller ”Vi har lanserat en ny tjänst”. Att informera är inte fel om det är just det som är tanken. Att ge enkel, tydlig och värdefull information till mottagaren. Men är målet något mer räcker det inte att bara informera, då måste man kommunicera.
Kommunicera – att tala med
Kommunikation är en relation och en dialog. När du kommunicerar har du målgruppen i fokus, inte dig själv. Du vet vem du pratar med, varför det är relevant för dem och du bjuder in till engagemang, inte bara till information. Exempelvis ”Har du hört att vi har nya öppettider?” eller ”Funderar du på hur ni kan nå ut med ert budskap? Vi har en ny tjänst som kan hjälpa dig med det”.
Funder på: Vilken känsla är det du vill lämna dina kunder med?
Det spelar roll
Så, kommunicerar eller informerar du? Att förstå skillnaden mellan att informera och kommunicera är viktigt, särskilt för att veta när man ska göra vad. Kanske är du ute efter att snabbt och enkelt ge information, men ibland är syftet något helt annat, till exempel att skapa relationer, bjuda in och väcka nyfikenhet hos mottagaren. Därför är det avgörande att du funderar på vilket mål du har. Det är nämligen två helt olika saker, med olika effekt. Just därför är detta en fråga du bör ställa dig själv varje gång du sätter dig ner framför tangentbordet och vill nå fram.