Lästid

3 minuter

Publicerades

27 maj 2025
Att bygga en stark varumärkesidentitet handlar om mycket mer än logotyp och färger. Det handlar om att förstå er målgrupp, våga sticka ut och skapa en personlighet som gör att ni blir ihågkomna. Detta är inget som görs över en natt utan sker över tid. Börja med frågan, hur vill ni uppfattas av omvärlden? Nedan listar vi 4 viktiga byggstenar att fundera över i resan mot att bygga en stark varumärkesidentitet.

4 viktiga byggstenar

Lär känna din målgrupp

Hur väl känner ni er målgrupp? Oavsett om ni är ett nystartat företag eller har funnits på marknaden länge kan det vara viktigt att fundera på hur väl ni känner er målgrupp. Det är trots allt denna grupp ni kommunicerar till, försöker sälja och bygga förtroende hos. Kom även ihåg att er målgrupp kan förändras över tid och därför är det viktigt att även över tid definiera er målgrupp. Att ta fram Buyer Personas är ett ypperligt verktyg för att förstå era kunders behov, utmaningar, drivkrafter och köpbeteende.

Positionering & att våga sticka ut

Att definiera varumärkets kärna är en viktig del i att bygga en stark varumärkesidentitet. Därför är det bra att bestämma vad ert varumärke ska göra och inte göra. Att definiera er positionering kan hjälpa er att sticka ut och inte bara bli en i mängden. Därför är det viktigt att fundera över vad som gör er unika och annorlunda jämfört med konkurrenter.

Varumärkesprofil

En varumärkesprofil är en sammanfattning av vad varumärket står för. Det vill säga personlighet, värderingar, ton och löften bakom företagsnamnet. En varumärkesprofil beskriver hur ni vill uppfattas av er målgrupp och används som en kompass för all kommunikation och marknadsföring. Det hjälper er att hålla en röd tråd, både till utseende och text vilket bygger trovärdighet.

Personlighet

Att lära känna ett varumärkes personlighet är det som gör att många känner en koppling, kan relatera och kan skapa en känslomässig koppling till vem ert varumärke är. Därför ska man inte vara rädd för att visa upp en varumärkespersonlighet. Vill ni bli ihågkomna av de som kommer i kontakt med er? En person utan personlighet lämnar sällan avtryck, samma sak gäller varumärken.

Lästid

3 minuter

Publicerades

27 maj 2025

Skrivet av

Astrid Löthner

Säg hej!

Kontakta oss idag för att inleda er resa inom kommunikation & design. Vi hjälper befintliga och nya företag att genomföra det ni inte hinner.

Fyll i formuläret så återkopplar vi så snart vi kan!

info@twentyninemarketing.se