Varumärket är ditt företags unika avtryck
Ett varumärke är kännetecknet för dina produkter eller tjänster och det som skiljer dig från konkurrenterna. Som gör att kunderna väljer dig i mängden. Det handlar inte bara om en symbol, bild eller färgpalett. Utan det handlar om känslan människor får när de möter ditt företag.
Kort och enkelt sagt är varumärket ditt företags ansikte utåt.
Företagsnamn vs. varumärke
Det är lätt att blanda ihop. Men de har faktiskt olika roller:
- Företagsnamnet är det du registrerar hos Bolagsverket. Det juridiska namnet.
- Varumärket är allt som får människor att känna igen och välja dig: tonläget, designen, upplevelsen, värderingarna och logotypen såklart.
Företagsnamnet och varumärket är ibland detsamma. Men inte alltid. Ett exempel är det amerikanska företaget Procter & Gamble. Känner du till företaget? (Jag hade aldrig hört det tidigare.) Det du garanterat känner till är deras varumärken, tvättmedlet Ariel, blöjorna Pampers och schampot Head & Shoulders.
Dessa varumärken har blivit så starka att de lever helt egna liv bortom företagsnamnet. Det är varumärkets kraft i sin renaste form.
Så vad är ett varumärke?
Det är inte bara ett företag. Det är vad företaget är! Det är berättelsen du berättar, känslan du lämnar efter dig och relationen du bygger med dem som väljer dig.