Lästid

2 min

Publicerades

12 augusti
Upplever ni att försäljningen går långsamt? Får ni inget bra flöde och känns drömmen om att det ska ”sälja sig själv” långt borta? Ofta beror en trög försäljning på att erbjudandet inte har en tillräckligt tydlig paketering eller kommunikation. Paketering handlar om att visar världen vad ni säljer och varför det är värt att köpa. Därför behöver ni fråga er: Vad erbjuder vi? Hur pratar vi om det? Och hur får vi våra potentiella kunder att stanna upp, lyssna och vilja köpa?

Sälj värdet, inte bara produkten eller tjänsten

Att marknadsföra och sälja handlar inte bara om att beskriva funktionerna i er produkt eller tjänst. Ni behöver också sälja värdet. Lyft fram mervärdet och de problem ni löser. På så sätt hjälper ni kunden att själv se sitt behov och förstå vad de vinner på att väljer er.

Genom att ständigt kommunicera problemlösning och mervärde i er marknadsföring kan ni både förbättra försäljningen och locka kunder som tidigare inte sett värdet i det ni erbjuder.

Varför “köp, köp, köp” inte fungerar

Det kan låta motsägelsefullt, men ibland går försäljningen trögt just för att man försöker sälja för mycket. Om alla budskap, inlägg och kampanjer skriker “köp nu” tröttnar målgruppen snabbt.

Istället behöver ni balansera aktiviteter som väcker uppmärksamhet, skapar intresse och leder till handling. För innehåll på sociala medier är det en bra tumregel att cirka 20 % av innehållet är säljande, medan 80 % skapar engagemang och bygger relation. Det är så ni skapar förtroende och långsiktigt förbättrar försäljningen.

Se över paketeringen

För att bryta mönstret när försäljningen går långsamt kan ni börja med att stanna upp och se över ert erbjudande. Att gå igenom erbjudande och Paketering är ett bra steg för att förstå både hur kunderna uppfattar ert erbjudande men även hur det kan utvecklas.

 

Ställ frågor som:

  • Är vårt erbjudande tydligt för vår primära målgrupp?
  • Vilket problem löser vi?
  • Hur kan vi utveckla vårt erbjudande för att ge ännu mer mervärde?
En trög försäljning behöver inte vara ett permanent tillstånd. Med en tydligare paketering, rätt balans mellan sälj, engagemang och budskap som säljer värdet, kan ni skapa det där efterlängtade flödet.

Lästid

2 min

Publicerades

12 augusti

Skrivet av

Astrid Löthner

Säg hej!

Kontakta oss idag för att inleda er marknadsresa mot ett starkare varumärke. Vi hjälper befintliga och nya företag att genomföra det ni själva inte hinner eller behöver utveckla.

Fyll i formuläret så återkopplar vi så snart vi kan!

info@twentyninemarketing.se