Sälj värdet, inte bara produkten eller tjänsten
Att marknadsföra och sälja handlar inte bara om att beskriva funktionerna i er produkt eller tjänst. Ni behöver också sälja värdet. Lyft fram mervärdet och de problem ni löser. På så sätt hjälper ni kunden att själv se sitt behov och förstå vad de vinner på att väljer er.
Genom att ständigt kommunicera problemlösning och mervärde i er marknadsföring kan ni både förbättra försäljningen och locka kunder som tidigare inte sett värdet i det ni erbjuder.
Varför “köp, köp, köp” inte fungerar
Det kan låta motsägelsefullt, men ibland går försäljningen trögt just för att man försöker sälja för mycket. Om alla budskap, inlägg och kampanjer skriker “köp nu” tröttnar målgruppen snabbt.
Istället behöver ni balansera aktiviteter som väcker uppmärksamhet, skapar intresse och leder till handling. För innehåll på sociala medier är det en bra tumregel att cirka 20 % av innehållet är säljande, medan 80 % skapar engagemang och bygger relation. Det är så ni skapar förtroende och långsiktigt förbättrar försäljningen.
Se över paketeringen
För att bryta mönstret när försäljningen går långsamt kan ni börja med att stanna upp och se över ert erbjudande. Att gå igenom erbjudande och Paketering är ett bra steg för att förstå både hur kunderna uppfattar ert erbjudande men även hur det kan utvecklas.
Ställ frågor som:
- Är vårt erbjudande tydligt för vår primära målgrupp?
- Vilket problem löser vi?
- Hur kan vi utveckla vårt erbjudande för att ge ännu mer mervärde?