Lästid

2 min

Publicerades

4 Juni 2025
Har du någonsin skickat ut ett nyhetsbrev, postat på sociala medier och fått noll respons? Du är inte ensam. Många företag informerar men glömmer att kommunicera. Det är stor skillnad på att informera och att kommunicera och just den skillnaden kan avgöra om du faktiskt når fram till dina kunder eller inte.

Informera – att tala till

När man informerar är informationen enkelriktad. Det handlar ofta om att berätta något. Till exempel ”Vi har nya öppettider”, ”Vi har skrivit ett nytt blogginlägg” eller ”Vi har lanserat en ny tjänst”. Att informera är inte fel om det är just det som är tanken. Att ge enkel, tydlig och värdefull information till mottagaren. Men är målet något mer räcker det inte att bara informera, då måste man kommunicera.

Kommunicera – att tala med

Kommunikation är en relation och en dialog. När du kommunicerar har du målgruppen i fokus, inte dig själv. Du vet vem du pratar med, varför det är relevant för dem och du bjuder in till engagemang, inte bara till information. Exempelvis ”Har du hört att vi har nya öppettider?” eller ”Funderar du på hur ni kan nå ut med ert budskap? Vi har en ny tjänst som kan hjälpa dig med det”.

 

Funder på: Vilken känsla är det du vill lämna dina kunder med?

 

Det spelar roll

Att förstå skillnaden mellan att informera och kommunicera är viktigt för att veta när man ska göra vad. Är du ute efter att snabbt och enkelt ge information eller är syftet att skapa relationer, bjuda in och skapa nyfikenhet? Detta är en fråga som du bör ställa dig själv varje gång du sätter dig ner framför tangentbordet.

 

Vill du bolla idéer om hur ditt företag kan kommunicera smartare? Hör av dig. Vi hjälper gärna till!

Lästid

2 min

Publicerades

4 Juni 2025

Skrivet av

Astrid Löthner

Säg hej!

Kontakta oss idag för att inleda er resa inom kommunikation & design. Vi hjälper befintliga och nya företag att genomföra det ni inte hinner.

Fyll i formuläret så återkopplar vi så snart vi kan!

info@twentyninemarketing.se