Informera – att tala till
När man informerar är informationen enkelriktad. Det handlar ofta om att berätta något. Till exempel ”Vi har nya öppettider”, ”Vi har skrivit ett nytt blogginlägg” eller ”Vi har lanserat en ny tjänst”. Att informera är inte fel om det är just det som är tanken. Att ge enkel, tydlig och värdefull information till mottagaren. Men är målet något mer räcker det inte att bara informera, då måste man kommunicera.
Kommunicera – att tala med
Kommunikation är en relation och en dialog. När du kommunicerar har du målgruppen i fokus, inte dig själv. Du vet vem du pratar med, varför det är relevant för dem och du bjuder in till engagemang, inte bara till information. Exempelvis ”Har du hört att vi har nya öppettider?” eller ”Funderar du på hur ni kan nå ut med ert budskap? Vi har en ny tjänst som kan hjälpa dig med det”.
Funder på: Vilken känsla är det du vill lämna dina kunder med?
Det spelar roll
Att förstå skillnaden mellan att informera och kommunicera är viktigt för att veta när man ska göra vad. Är du ute efter att snabbt och enkelt ge information eller är syftet att skapa relationer, bjuda in och skapa nyfikenhet? Detta är en fråga som du bör ställa dig själv varje gång du sätter dig ner framför tangentbordet.