Lästid

2 min

Publicerades

30 maj 2025
Att skapa innehåll som engagerar kunder är lite som att bjuda på en riktigt bra fika. Du måste veta vad din gäst gillar, servera det med värme och våga släppa in till ett samtal. I det här inlägget tipsar vi om hur du lär känna din målgrupp, svarar på deras frågor, visar personlighet och bjuder in till dialog som faktiskt får folk att vilja hänga kvar.

Lär känna målgruppen

För att kunna skapa innehåll som engagerar kunder behöver ni först och främst veta vem de är. Vad bryr de sig om? Vad får dem att skratta, tänka eller klicka? Desto mer du vet om mottagaren desto större chans har du att lyckas skapa innehåll som känns relevant för dem. Tips! Skapa en eller flera buyer personas, det vill säga fiktiva profiler som representerar dina drömkunder.

Skapa innehåll som svara på frågor

Bra innehåll löser problem eller väcker igenkänning. Fundera på vilka frågor dina kunder har och svara på dem i form av blogginlägg, sociala medier, guider eller videos. Exempel: Om du säljer inredning, kanske din kund undrar ”Hur får jag till ett lugnt och rogivande sovrum?”

Var personlig

Först och främst, folk vill prata med människor, inte logotyper. Därför är det viktigt att våga visa personlighet, åsikter och kanske till och med humor. Detta skapar relationer och får varumärket att sticka ut. Tänk: Vad skulle du säga om du satt mitt emot din kund och pratade över en kopp kaffe?

Bjud in till dialog

Sociala medier är inte en anslagstavla utan det är en mötesplats. Kommunikation handlar inte bara om att säga något, utan även om att skapa ett utbyte.Därför är det viktigt att ställa frågor, be om åsikter samt att bjud in till samtal. Många vill faktiskt vara med och de behöver bara en enkel dörr att kliva in genom. Så våga lämna lite utrymme. Ibland räcker det med ett “Vad tycker du?” eller “Hur brukar ni göra?”. Det visar att ni lyssnar samt är nyfikna, och det är ofta det som gör att någon faktiskt svarar.

 

Behöver du stöttning, coachning eller hjälp med att skapa innehåll som engagerar kunder?

Lästid

2 min

Publicerades

30 maj 2025

Skrivet av

Astrid Löthner

Säg hej!

Kontakta oss idag för att inleda er marknadsresa mot ett starkare varumärke. Vi hjälper befintliga och nya företag att genomföra det ni själva inte hinner eller behöver utveckla.

Fyll i formuläret så återkopplar vi så snart vi kan!

info@twentyninemarketing.se