Lästid

1 min

Publicerades

30 Maj 2025
Att skapa innehåll som verkligen engagerar handlar inte om att posta mest eller skriva längst, det handlar bland annat om att förstå vem du pratar med. Vad vill de veta? Vad bryr de sig om? Därför är det viktigt att du lär känna din målgrupp.

Lär känna målgruppen

Vilka är de? Vad bryr de sig om? Vad får dem att skratta, tänka eller klicka? Ju mer du vet om mottagaren desto större chans har du att lyckas skapa innehåll som känns relevant för dem. Tips! Skapa en eller flera buyer personas, det vill säga fiktiva profiler som representerar dina drömkunder.

Svara på frågor

Bra innehåll löser problem eller väcker igenkänning. Fundera på vilka frågor dina kunder har och svara på dem i form av blogginlägg, sociala medier, guider eller videos. Exempel: Om du säljer inredning, kanske din kund undrar ”Hur får jag till ett lugnt och rogivande sovrum?”

Var personlig

Folk vill prata med människor, inte logotyper. Våga visa personlighet, åsikter och till och med humor. Det skapar relationer och får ditt varumärke att sticka ut. Tänk: Vad skulle du säga om du satt mitt emot din kund och pratade över en kopp kaffe?

Bjud in till dialog

Ställ frågor. Be om åsikter. Kommunikation är inte en monolog, det är ett samtal.

 

Behöver du stöttning, coachning eller hjälp med att skapa engagerande innehåll?

Lästid

1 min

Publicerades

30 Maj 2025

Skrivet av

Astrid Löthner

Säg hej!

Kontakta oss idag för att inleda er resa inom kommunikation & design. Vi hjälper befintliga och nya företag att genomföra det ni inte hinner.

Fyll i formuläret så återkopplar vi så snart vi kan!

info@twentyninemarketing.se