Lär känna målgruppen
Vilka är de? Vad bryr de sig om? Vad får dem att skratta, tänka eller klicka? Ju mer du vet om mottagaren desto större chans har du att lyckas skapa innehåll som känns relevant för dem. Tips! Skapa en eller flera buyer personas, det vill säga fiktiva profiler som representerar dina drömkunder.
Svara på frågor
Bra innehåll löser problem eller väcker igenkänning. Fundera på vilka frågor dina kunder har och svara på dem i form av blogginlägg, sociala medier, guider eller videos. Exempel: Om du säljer inredning, kanske din kund undrar ”Hur får jag till ett lugnt och rogivande sovrum?”
Var personlig
Folk vill prata med människor, inte logotyper. Våga visa personlighet, åsikter och till och med humor. Det skapar relationer och får ditt varumärke att sticka ut. Tänk: Vad skulle du säga om du satt mitt emot din kund och pratade över en kopp kaffe?
Bjud in till dialog
Ställ frågor. Be om åsikter. Kommunikation är inte en monolog, det är ett samtal.